Vakjargon op social media
Zie jij door alle bomen het bos nog?
LOL, TBT, clickbait, de termen van social media worden steeds gekker, maar ook steeds populairder. Je kan er bijna niet meer omheen. Maar wat betekent het nu allemaal?
Engelse oorsprong
Misschien is het je wel al opgevallen dat de
meeste termen die op social media gebruikt
worden afkomstig zijn uit de Engelse taal.
Deze worden dan vaak ook nog eens afgekort, zodat ze sneller te gebruiken zijn. Je typt natuurlijk liever LOL dan Laughing Out Loud, dat kost meer tijd en op social media hou je het liever kort en vluchtig.
Wij zetten de termen voor je op een rijtje en lichten ze toe. Zo hoef je het zelf niet allemaal één voor één uit te zoeken. Om het nog makkelijker te maken hebben we ze verdeeld in termen en bekende afkortingen.
Termen
Clickbait = als de inhoud van iets niet aansluit bij een interessante titel of afbeelding.
Content = alle inhoud die (online) wordt gedeeld.
Deep Link = een link die je doorverwijst naar een specifieke pagina op een website i.p.v. de homepagina.
Feed = een overzicht van een Instagram-account.
Influencer = iemand die veel volgers op social media heeft en zo invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep.
Reel = een korte video die je zowel op je Instagram-tijdlijn als je Story kan plaatsen. Vergelijkbaar met filmpjes op TikTok.
Call to action = een boodschap die iemand aanzet tot actie. Denk bijvoorbeeld aan ‘klik hier’, dit vraagt de lezer om actie te ondernemen.
Afkortingen
B2B = Business to Business, bedrijven die inspelen op de behoeften van andere bedrijven. Business to Consumer (B2B) bestaat ook.
BTS = Behind the scenes, beelden van ‘achter de schermen’.
DM = Direct Message, een bericht dat je via jouw socialmedia-account privé verstuurd naar iemand anders.
FOMO = Fear of Missing out, de angst om iets te missen.
TBT = Throwback Thursday, een post met een terugblik op iets van vroeger. De post zelf plaats je altijd op donderdag. (Ook FBF bestaat, dat betekent Flashback Friday. Hetzelfde principe, alleen post je deze op vrijdag).
Nu heb je de veelvoorkomende termen op een rijtje en ben je helemaal up-to-date! Je hoeft ze zelf natuurlijk niet te gebruiken, maar nu weet je in ieder geval wat het allemaal betekent en herken je het als je het ergens tegenkomt.
In de praktijk
Wil jij als B2B of B2C communiceren en knallende content delen op een schitterende feed, maar zie je het echt niet zitten om hier zelf dagelijks mee bezig te zijn? Dan doen wij dat voor je! Vraag naar ons aanbod van socialmediapakketten!
Wat schrijf je onder jouw foto?
Alle ingrediënten voor het perfecte bijschrift van een foto.Perfecte foto met juiste tekst Een leuk onderwerp bedenken om te delen met jouw volgers, de perfecte foto maken en dan moet je de tekst ook nog schrijven. Dat laatste vraagt vaak de meeste tijd bij het...
Een aantrekkelijke Instagramfeed
Een mooie Instagram feed; hoe maak je het zelf?Sommige Instagram accounts lijken het helemaal voor elkaar te hebben. Je komt op het account en alle beelden sluiten op elkaar aan. Hoe maken zij zo’n aantrekkelijke en samenhangende feed en (niet heel onbelangrijk) hoe...
Met een video maak je het verschil
Trend alert: maak een video! Hoe kun jij met jouw bedrijf inspelen op de laatste social media trends? Vooral korte video's zijn erg populair in de wereld van social media. Elk platform heeft een eigen functie om video's te maken en te delen met jouw volgers. Maak daar...