Waarom een goed verhaal beter verkoopt dan een gladde pitch

Marlon Maas

Klanten kopen geen diensten of producten

Ze kopen een oplossing en vertrouwen. Je bent snel, deskundig, persoonlijk, betrouwbaar? Dat zegt iedereen toch? Klanten prikken daar doorheen. Ze willen weten wie jij bent, waarom je doet wat je doet en of dat bij hen past. Een goed verhaal raakt. Een gladde pitch glijdt voorbij en houdt zeker geen aandacht vast.

Inhoud:

 

Stop met pleasen

Authentieke communicatie, 360 graden marketing, bleegh containerbegrippen. Of niet? Noem het zoals je wilt, maar voor mij is het marketing zoals het nodig is. En het meest effectief is. Tenminste als je wilt werken met ideale klanten en plezier wilt houden in je werk. Authentiek communiceren betekent dat je jezelf laat zien. Geen opgepoetste versie, maar de echte jij. Waarom ben je begonnen? Wat drijft je? Wat wil je betekenen voor je klanten? Als je dat helder hebt, communiceer je vanuit je kern. En dan denkt je potentiële klant: “Dit klopt. Dit is de persoon die mij verder kan helpen.” Authenticiteit vraagt ook lef. Het betekent dat je niet iedereen hoeft te pleasen. Je kiest ervoor om zichtbaar te zijn op een manier die bij jou past. En ja, dat betekent ook: soms nee zeggen tegen klanten die eigenlijk niet bij je passen.

Zichtbaarheid zonder geschreeuw

“Jezelf laten zien. Ja, jij wilt mij dansend op TikTok of opgepoetst op de foto. Of moet ik mijn hele privé buiten hangen?’ Nee. Je hoeft niet je hele levensloop op je ‘over mij’-pagina te zetten. Je hoeft niet alles in je leven te delen. Maar wat je wél deelt, moet kloppen. Geen vakjargon met loze containerbegrippen. Geen heel verhaal over hoe geweldig jij wel niet bent. Net doen alsof je honderd collega’s hebt, maar jij bent de enige die de telefoon oppakt? Laat gewoon zien hoe het zit, dan spreek je namelijk de klanten aan die met JOU willen werken. En waar jij dan ook weer blij van wordt.

Authentieke communicatie

Spreek je eigen taal

En dan nog iets over je authentieke communicatie: praat zoals je met je klanten praat. Ben je toegankelijk in omgang en vind je een open werksfeer prettig? Dan heb je geen formele tekst op je website en zet je iets luchtigs in je offerte. Hoe grappig of informeel je het maakt, ligt weer helemaal aan jezelf en aan jouw doelgroep. Maar je communicatie formeler en afstandelijker maken, werkt voor niemand. Hoe vaak begrijp jij meteen wat een gemeente, advocaat en notaris eigenlijk zeggen? Precies, gemiste kans dus.

Consequent en oprecht communiceren scheelt tijd

Een sterk verhaal geeft je houvast. Het zorgt voor consistentie in al je communicatie. Op je website, in je offerte, op social media of als je jezelf voorstelt op een netwerkborrel. Je hoeft het niet steeds opnieuw te bedenken. Het is namelijk jouw eigen, oprechte verhaal en je hoeft het alleen maar te blijven vertellen. Kun je nu al bedenken hoeveel tijd je dit gaat schelen? In plaats van steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden of te switchen in je strategie. Ook als je jouw marketing aan experts overlaat, is het belangrijk om je eigen verhaal te kennen. Alleen dan kun je namelijk degene die jouw socials bijhoudt of je website maakt, de juiste info geven om met iets perfect passends te komen.

Deel ook wat je niet doet

Klanten willen voor hun probleem een oplossing. Ze willen daarbij niet de onrust voelen of jij wel de juiste samenwerkingspartner bent. In een wereld waarin we, online en offline, worden overspoeld met reclame, aanbod en prikkels, wil jij degene zijn die de aandacht trekt. Bij jouw klant doe je dat alleen, door duidelijk te zijn waar, en vooral op welke manier, je helpt. Geen ‘misschien’, ‘tenzij’, ‘ik denk’. Nee, jij bent de expert en biedt hulp. Het is in dat eerste, vluchtige contact niet interessant met welke methode of product je helpt. Leuk om te weten, maar vooral het resultaat en de vorm van samenwerken is wat telt.

Voorbeelden uit de praktijk

Ik werk vaak met ondernemers die al jaren bezig zijn, ooit voortvarend van start zijn gegaan en nu ingehaald worden door hun startstrategie. Van alle opdrachten aannemen en ‘u vraagt, wij draaien’ naar focus en eigen identiteit. Maar dat weet nog niemand, want ze presenteren zich nog als de starter die ze ooit waren of aan een doelgroep waar ze liever niet meer mee werken. Ze worstelen met hun verhaal en daardoor trekken ze niet aan wat ze willen. Want als je niet kunt uitleggen waarom klanten voor jou moeten kiezen, wordt het lastig.

Een coach die zich in de communicatie vooral richtte op de doelgroep particulieren en persoonlijke ontwikkeling. Tot ik vroeg wat haar top 3 klanten was en of ze in percentages aan kon geven hoeveel opdrachten ze per doelgroep wilde hebben. Die particuliere doelgroep? Zo’n 10% van haar tijd. Maar wel 100% marketing erop.

Of neem mezelf als voorbeeld. Onlangs pas heb ik afscheid genomen van mijn laatste opdrachtgever waar ik social media posts voor schreef en online plaatste. Iets wat ik al ruim een jaar niet meer actief in mijn aanbod heb, maar ach, deze kon er nog wel een jaartje bij. Een energievreter voor mij, niet vanwege de fijne opdrachtgever, maar vanwege het soort werk. En daardoor beperkte ik dus ook mijn ruimte om dingen te doen, waar ik wel energie van krijg. Hoe klein in tijd deze opdracht ook leek.

Dus: wees herkenbaar, niet perfect

Perfectie verkoopt niet. Herkenbaarheid wel. Klanten willen niet de perfecte ondernemer, wél de expert. Ze willen iemand die begrijpt wat ze nodig hebben en die daar helder over is. Als jij durft te staan voor wie je bent, trek je de mensen aan die bij je passen. En dat werkt een stuk fijner dan continu moeten overtuigen.

Zin om samen jouw authentieke marketing aan te pakken en je verhaal scherp te krijgen?
Om succesvolle opdrachten en klanten aan te trekken, die bij jou passen? Van brainstormsessie tot groepstraject, we werken er samen aan op de manier die bij jou past.

Lees ook de andere blogs …

Vind jouw ideale klant met authentieke communicatie

Vind jouw ideale klant met authentieke communicatie

Vind jouw ideale klant met authentieke communicatie Marlon Maas Ga aan de slag met storytelling! Je hebt een geweldig aanbod, maar toch blijft de echte klik met klanten soms uit. Of je krijgt verzoeken van iets wat je eigenlijk niet doet of niet meer wilt doen....

Lees meer
AI en teksten: handig hulpmiddel of praatfabriek?

AI en teksten: handig hulpmiddel of praatfabriek?

AI en teksten: handig hulpmiddel of gladde praatfabriek? Marlon Maas Ik gebruik AI en ChatGPT Laten we niet om de hete brij heen draaien: ik gebruik AI en ChatGPT. “Wat? Maar dat is valsspelen, je bent tekstschrijver, ik betaal je niet om een AI-tekst op te leveren.”...

Lees meer

De expeditie naar jouw authentieke marketing