Selecteer een pagina

Alle ingrediënten voor het perfecte bijschrift van een foto.

Perfecte foto met juiste tekst

Een leuk onderwerp bedenken om te delen met jouw volgers, de perfecte foto maken en dan moet je de tekst ook nog schrijven. Dat laatste vraagt vaak de meeste tijd bij het plaatsen van je bericht. Je wilt iets belangrijks vermelden, je volgers bereiken en hun interesse vasthouden. Hoe pak je dit effectief aan? Wij geven je een aantal tips om je op weg te helpen.

 

Grijp de aandacht met de eerste zin

Hoe zorg je dat iemand het hele bericht tot het einde leest? Stel een vraag of deel informatie waarvan het antwoord of de conclusie pas op het einde wordt gegeven. Zorg wel dat de openingszin ook aansluit bij wat je wilt vertellen.

 

Spreek je doelgroep aan

Heb je een jonge doelgroep? Spreek ze dan vooral niet aan met ‘u’. Werk je internationaal? Overweeg dan om een Engels bijschrift toe te voegen. Je weet wat voor mensen jouw bedrijf benaderen, gebruik de tone of voice die bij hen past. Maar zorg dat deze ook bij jou en jouw bedrijf past. Vind daar een mooie middenweg in als deze niet op elkaar aansluiten.

 

Houd het interessant

Kort en bondig werkt het beste bij social media. Schrijf daarom vooral actief en lees je tekst nog eens door of sommige zinnen ingekort of geschrapt kunnen worden. Heb je toch iets belangrijks te zeggen waar je wat meer zinnen voor nodig hebt? Deel je tekst dan op in paragrafen, voeg hier en daar een emoji toe die past bij de tekst en schrijf opsommingen in bulletpoints op. Zo kan de lezer jouw tekst gemakkelijker scannen.

 

Denk je nog aan je beeld?

Vergeet niet dat de tekst een aanvulling op je beeld moet zijn. Laat dit in je voordeel werken, één beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Je hoeft dus niet alles uit te schrijven wat de lezer ook al in het beeld kan zien. Dit scheelt vaak al een hoop tekst.

 

Maak een reactie los

Sluit je bericht af met een call to action. Wat wil je dat de lezer doet? Verwijs naar een externe link, vraag hun mening of nodig ze uit voor een kennismaking. Wanneer je tekst sterk is opgebouwd zal de lezer hierop ingaan.

 

Zelf aan de slag

Grijp de aandacht van jouw doelgroep met een interessante tekst die aansluit bij jouw beeld. Door deze tips toe te passen breng je jouw verhaal op een boeiende manier over en blijven volgers terugkomen om jouw berichten ook écht te lezen. Krijg je het zelf niet voor elkaar om je teksten in te korten of boeiend te houden? Besteed het dan aan ons uit, wij vertellen jouw verhaal in een pakkende caption.

Alle termen op een rijtje

Alle termen op een rijtje

Vakjargon op social media Zie jij door alle bomen het bos nog? LOL, TBT, clickbait, de termen van social media worden steeds gekker, maar ook steeds populairder. Je kan er bijna niet meer omheen. Maar wat betekent het nu allemaal? Engelse oorsprong Misschien is het je...

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Help, welk platform? Socialmediakanalen Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok: de socialmediakanalen vliegen ons om de oren. Je wilt online zichtbaar zijn en je doelgroep bereiken. Maar hoe, waar en waarom? De top 5 van social media in Nederland: 1....

Altijd overal bereikbaar?

Altijd overal bereikbaar?

Aan of uit? 24/7 maatschappij We leven tegenwoordig in een 24/7 maatschappij. Kleding en koffie bestellen voor 0.00 uur? De volgende ochtend staat de bezorger al aan de deur. Een ramp aan de andere kant van de wereld? Binnen een paar minuten staat het uitgebreid op...

Chat openen
Heb je een vraag?
Hi! Heb je een vraag aan ons?