Selecteer een pagina

We leven tegenwoordig in een 24/7 maatschappij. Kleding en koffie bestellen voor 0.00 uur? De volgende ochtend staat de bezorger al aan de deur. Een ramp aan de andere kant van de wereld? Binnen een paar minuten staat het uitgebreid op nu.nl. We staan altijd ‘aan’ en onze telefoon met internet is onmisbaar geworden.

Hoewel zo’n dag-en-nacht-economie enorm handig kan zijn voor de consument, legt het tegelijk erg veel druk bij ondernemers. Want ben je als kleine ondernemer ook 24/7 bereikbaar en kun je dan wel tegen de grote bedrijven met heel veel personeel opboksen? En wat doet dat met je privéleven? ⁠

Ik ben (tegenwoordig) van mening dat flexibele bereikbaarheid en continu ‘aan’ staan grenzen heeft. Natuurlijk zet ik nog steeds altijd een extra stapje voor mijn opdrachtgevers, maar de hoge kwaliteit die ik altijd wil bieden staat centraal. En ik schrijf nu eenmaal betere teksten en geef beter advies als ik goed ben uitgerust, geen honderd to do’s in een dag probeer te stoppen en de tijd voor opdrachten kan nemen. Betekent overigens niet dat dat altijd binnen kantooruren valt, helemaal niet zelfs. Dat is dan weer de heerlijke vrijheid van zelfstandig ondernemen. Zo sloot ik een tijdje geleden nog aan bij een digitaal overleg vanuit een heerlijk zonnig Spanje, het kan gewoon :-)⁠

Wat vind jij? Ben jij altijd en overal bereikbaar of sta je ook weleens ‘uit’ als ondernemer?